A kérdés akkor is jogos és nagyon tanulságos,
ha az építkezés már túl van a félidején.
Le kell leplezõdnie végre annak a hamis és szemforgató
közhelynek, hogy "a cél a túlzsúfolt központ
tehermentesítése". Ki kell derülnie végre, mi
a valóságos, az igazi cél. .
Valamikor talán el lehetett hinni, hogy Budapest közlekedését
"csõd", "végveszély", "katasztrófa" fenyegeti,
ha nem épül fel a Lágymányosi híd. Most
azonban tapasztalhatjuk, hogy - ha nem is jelentõsen, de határozottan
- enyhült a forgalmi nyomás a Petõfi hídon és
környezetében, méghozzá egy innen 10 km-re délre
felépült új híd, a Hárosi híd,
illetve az M0-ás déli szakasza jóvoltából.
Megdõlt tehát a valóságban az az állítás,
hogy a belsõ hidak forgalmát csak egy ezekhez minél
közelebb felépített új híd enyhítheti.
A Lágymányosi hidat szorgalmazók minden lehetséges
fórumon a fõváros közlekedésének
csõdjérõl beszéltek. Magában a csõd
kifejezésben volt is valami igazság, csak ez a csõd
nem Budapest közlekedését fenyegette, hanem a gátlástalanul
és lelkiismeretlenül folytatott belsõ-budapesti ingatlan-rablógazdálkodást,
a minden tenyérnyi szabad terület sorsát veszélyeztetõ,
tomboló beépítési õrületet. A Lágymányosi
hídra azért van szükség, hogy a nagyszabású
belsõ-budapesti építkezés érvényesüljön
és megtérüljön. Ezeknek az építkezéseknek
ugyanis egyszerre szükségletük és következményük
a forgalom növekedése.
Az elmúlt évtizedben, de különösen az
utolsó öt évben a nagy tömegû beépítésekkel
óriási mértékben megnõtt a Belváros
(kb. a Nagykörúton belüli területet értve
ezalatt) szállítási igénye. Egyre nagyobb tömegû
árut és személyt kellett a központba beszállítani
és onnan elszállítani. A forgalomnövekedésnek
gátat szab a belsõ közlekedéshálózat
átbocsátó képessége, például
a belsõ hidaké. Ennek nagyon is lehetne örülni,
ha nem éppen a belsõ forgalom növekedése volna
a cél.
A Lágymányosi híd felépülésével
a forgalom növekedésének ez a gátja szakad át,
és ezzel a Belsõ-Budapesten tomboló területbeépítési
láznak is átszakad minden gátja.
A Lágymányosi híd tehát nem azért
épül, hogy tehermentesítse a zsúfolt belsõ
területet", hanem homlokegyenest ellenkezõ okból. Azért,
hogy ennek a belsõ területnek, a legközvetlenebbül
Belsõ-Budának, amely számára új, nagy
átbocsátóképességû utat nyit Dél-Pest
és ezen keresztül dél felé, hatalmas mértékben
tovább növelve a vonzerejét és ázsióját
a beépítési üzletben. Mindezek következtében
és mindezekkel együtt persze a forgalmát. Az igazán
szörnyû ebben az, hogy amikor a központ forgalmi súlya
nõ, akkor ennek következtében mindenütt, az egész
rendszerben nõ a forgalom. Mivel ugyanis a termelés, vagyis
az áruk forrása mind messzebbre kénytelen eltávolodni
a központtól, hasonlóképpen a központhoz
kötõdõ tömegek lakóhelyei is, a mind nagyobb
tömegû árut és személyt mind messzebbrõl
kell ide beszállítani és messzebbre kiszállítani
(az árut szemét, lom, törmelék formájában).
Vagyis amikor a központ súlya, hatóköre, befolyása
nõ, az egész ország forgalma nõ, ezen keresztül
az egész ország anyag- és energiaigényessége,
és nõ a központi hivatalok befolyása is, ezen
keresztül fékezhetetlenül nõ a hivatalok tömege.
Lehet a gazdasági élet talpra állításáról
terveket szõni - "majd kemény kézzel, de azért
szociális hálóval", meg ilyesmi -, de amíg
a centralizációs törekvésekre nem lehet féket
vetni, addig az agrárolló nyílni fog (a nehézipari
árolló is egyébként, csak kevésbé),
az infláció nõni fog, és növekedni fog
természetesen az államadósságunk is.
Ugyanez elmondható a környezet- és természetvédelemre
is. Amíg a centralizáció akadálytalanul erõsödik
egyre, addig a környezetünk megállíthatatlanul
pusztul.
A Lágymányosi híddal mintha az ország nyaki
ütõerét vágnák át, amelyen keresztül
a szemünk elõtt elvérzik.
Kétkedve ingathatja a fejét, aki eddig ezeken a dolgokon
nem gondolkodott él ilyen mélyen, és azt kérdezheti
magában: ha ennyire nyilvánvalóan veszélyes
ez a híd, hogyan tudták a híd építését
akaró, szorgalmazó szakemberek a társadalommal elfogadtatni?
Hiszen errõl döntést hozott a fõváros
közgyûlése és a parlament is!
Nos, egyrészt - éppen a centralizáció következtében
- minden ember ezer szállal kötõdik a központhoz,
tehát amíg nem ismeri a vázolt súlyos összefüggéseket,
látszatra abban érdekelt, hogy minél gyorsabban és
kényelmesebben érje el a központot. Másrészt
látszólag ma az egész világ növekedésért
kiált. Szinte elképzelhetetlenül erõs és
szövevényesen összetett érdekek szólnak
a növekedés mellett, amellett, hogy nõjön a forgalom,
nõjön a fogyasztás, nõjön a termelés.
Ehhez képest csak halk és erõtlen suttogás
lehet annak az aggodalomnak a hangja, amely világos összefüggést
lát a forgalom, az anyag- és energia-felhasználás
növekedése, és a társadalmi és környezeti
feszültségek növekedése között.
De ha már meg kell lennie a Lágymányosi hídnak
minden áron, legalább lássunk végre tisztán.
Ha a közlekedésfejlesztésnek a valóságos
célja a növekedés serkentése, amihez kell a forgalomnövekedés,
legfõképpen pedig éppen a központ forgalmának
a növekedése (ezek, mint láttuk, így függenek
össze), ne mondja senki, hogy a központ tehermentesítése
a fõ célkitûzés. Õszintén és
egyenesen meg kell nevezni végre az igazi, a valóságos
célt, ami a központ forgalmi átbocsátóképességének
a lehetõ legnagyobb mérvû növelése, a piac
lehetõ legerõsebb kötése a központhoz.
Ez már igen. Ez sok mindent megmagyaráz. Ezt a célt
valóbán csak olyan híddal lehetett elérni,
amely a belsõ hidakhoz a lehetõ legközelebb épül
meg, és a központ felé irányul, tehát
a Lágymányosi híddal. Ha ez a cél, akkor érthetõ
az is, hogy egy újabb központi metróért nem lehet
sok ár 100 milliárd forint sem, de még a fél
ország elzálogosítása sem. Hiszen semmivel
nem lehet a központ átjárhatóságát
olyan hatékonyan növelni, mint metróval (ráadásul
ott lesznek a felszínen az autóforgalom számára
felszabadított közúti sávok). Érthetõ
az is, miért a lelkesedés a központi mélygarázsok
iránt, amelyek majd ezerszám nyelik el a központban
a parkoló gépkocsikat, átadva a felszínen a
helyet az egyre lázasabb nyüzsgésnek.
Szóval legalább mondassék ki egyenesen: a cél,
hogy növekedjék, illetve növekedhessék szabadon
a központban a forgalom. Legalább senki, aki azelõtt
elhitte, ne higgye, ne hihesse el, hogy a Lágymányosi híd;
a metró, a központi mélygarázsok a központ
tehermentesítése végett épülnek.
Benyó Bertalan