Mi lesz a csepeli HÉV-vel?



Amikor fölmerült, hogy a Nemzeti Színház épüljön a pesti oldalon lévõ expo-telkek egyikén a Lágymányosi híd közelében, a hír felvillanyozott. A rengeteg olyan elképzelés, terv, sõt megkezdett építkezés után, amely a városközpontba vagy annak a közelébe helyezte volna az új Nemzetit, most - úgy látszott - végre olyan helyszínt jelöltek ki, amely a központon kívül teremtett volna új fejlõdési gócpontot.

Az öröm korai volt. A lap nov. 2-i számában már azt olvashattuk, hogy egy kanadai céggel már alá is írtak egy 400 millió dolláros szerzõdést, amelynek keretében megépülne itt egy új városközpont és benne az új Nemzeti Színház is. Csakhogy egyrészt az újságban közölt rajzon a Nemzeti Színház már jóval beljebbre van rajzolva, másrészt ez a terület, amely ma még lélegzõ területe lehetne ennek a köztudottan térszegény, fuldokló városnak, eszerint a rajz szerint teljesen beépülne. Oda a remény tehát, hogy ez a Nemzeti a hagyományt követve most a Külsõ körút Nemzetije legyen, és hogy a város itt levegõhöz jusson.

Ami azonban arra indított, hogy megszólaljak, az a cikkben csak egy mondat-bõvítmény:"···a csepeli HÉV föld alá süllyesztésével···". Miért van szükség erre a 15-20 milliárd Ft-os beruházásra? A Fõvárosnak Csepel felé van egy régi ígérete, a HÉV villamossá alakítása. A 2-es és a 24-es villamosnak a meghosszabbítása a csepeli HÉV villamossá alakított vonalán Csepelre azzal járhatna, hogy a csepeli közlekedés átszállás nélküli, közvetlen kapcsolatba kerülne egyrészt a Belvárossal, másrészt a Nagyvárad térrel (3-as metró), a Józsefvárosi és a Keleti Pályaudvarral (2-es metró), egyátszállásos kapcsolatba a Kelenföldi Pályaudvarral és az ottani buszpályaudvarral, ill. a közeljövõben az 1-es villamos által az egész Külsõ (Hungária) körúttal. Ez sem volna persze ingyen, de nem tízmilliárdokkal, hanem milliárdokkal kellene számolni.

Az írás a fenti szöveggel jelent meg a Népszabadságban (1999. november 16.  10. o.). Az eredeti kézirat végérõl törölték az alábbi mondatokat:

Ezzel a villamossá alakítási elképzeléssel mindig is szemben állt az a törekvés, hogy a HÉV-et a föld alá süllyesztve bevezessék a belvárosba. Sõt, ez a törekvés az új általános rendezési tervben már egy új monumentális metró tervévé nõtte ki magát. Eszerint majdan, talán már tízegynéhány év múlva a ráckevei HÉV-et és a csepeli HÉV-et egyesítve keresztülvezetnék a Belváros alatt és átvezetnék a Duna alatt is, és egyesítenék a szentendrei HÉV-vel.

A csepeli HÉV ferencvárosi dunaparti szakaszának föld alá süllyesztése elsõ lépés volna ennek a felelõtlen gigantomániás elképzelésnek az irányában.

 Benyó Bertalan
 
 

nyitóoldal